Зміст освіти та організація освітнього процесу у КЗ "Харківський ліцей №169 Харківської міської ради"

Створюючи заклад нового типу, звичайно, необхідно визначити такі ключові питання, як "Чому навчати?" i "Як навчати?".

Для пошуку відповідей на ці питання початкова школа працює у режимі експерименту, мета якого – створення наскрізних освітніх програм та педагогічних технологій для навчання та розвитку дітей віком від 6 до 10 років з розрахунком базового компоненту в початковій школі.

Говорячи про стандарти психолого-педагогічних умов, ми орієнтуємося на три основних, на наш погляд, складових якості навчання i виховання:
- освітні програми;
- професійно підготовані педагоги;
- середовище розвитку дитини.

Разом з початковою школою розроблюється "методика ознайомлення дітей дошкільного віку з науково-природничо-екологiчними знаннями та здійснення експериментально-дослiдницької дiяльностi.

Реалii життя вимагають як вiд дорослих, так i вiд дiтей знання не тiльки державноi украiнськоi мови, а й іноземної. Зважаючи на рекомендацii вiтчизняних та зарубiжних педагогiв, ми вже понад декілька років навчаємо своiх учнів англiйськоi мови з 6-ти рiчного вiку за авторською методикою навчання. Практика показала, що нашi учні набагато легше засвоюють англiйську мову.

У навчаннi дiтей велика увага надасться грi як основному виду дитячої дiяльностi. Педагог використовує найрiзноманiтнiшi форми i методи навчання: рухову активнiсть, зображувальну дiяльнiсть, спiви, разом iз заступником директора з дошкiльного навчання, виховання та розвитку ми аналізуємо вiдповiдi дiтей, використовуємо результати власних спостережень пiд час здiйснення керiвництва i контролю. Труднощі в роботі вивчаються на семiнарах-практикумах, обговорюються на спiльних засiданнях кафедри початковоi школи, педагогiчних радах. Вони також фiксуються у спецiальнiй картi (персонально) за такими пунктами: бачу проблему - труднощi в роботi, надана допомога, її результативнiсть. Комплексну оцiнку дiяльностi один раз на півріччя дають директор, заступник директора з науково-методичноi роботи, заступник директора з початкового навчання.

Перебування дитини в комфортному середовищі початкової школи дає змогу успiшно навчатися, тобто оволодiвати загальнонавчальними та спецiальними вмiннями i навичками.

Так, курс украiнської мови є пропедевтичним стосовно систематичних курсiв украiнської мови i лiтератури. Вiн складаeться з таких частин:
- "Навчання грамоти i розвиток мовлення";
- "Читання i розвиток мовлення";
- "Мова, мовлення, правопис i розвиток мовлення".

Конкретнi вмiння i навички з роздiлу "Навчання грамоти i розвиток мовлення" формуються на базi знань, закладених у дитячому садочку: дiти-першокласники приходять до школи, читаючи зi швидкiстю ~20сл/хв, з пiдготовленою рукою до письма, тому виникла потреба в удосконаленнi цих урокiв.

Читання – це урок вiдпрацювання, шлiфування читацьких навичок та вивчення основних питань фонетики. Це уроки-подорожi, уроки-повторення, уроки-знахiдки. У 2-3-х класах на уроках читання продовжуeться робота з розвитку мовлення та шлiфування навичок читання на основi технологii I.Федоренка.

В ХГ № 169 особливу увагу привернула проблема навчання письма дiтей, що вміють читати. Тому основними принципами навчання письма було обрано принцип навчання засобом вивчення блоку букв за подiбнiстю елементiв, розроблений О.Ю. Прищепою та втiлений у "Прописи", який реалізується в 4 етапи:
- елементи букв;
- написання лiтер;
- з'єднань, слiв, словосполучень, речень;
- списування;
- диктування.

Уроки природничо-математичного циклу, програми з математики i ознайомлення з навколишнiм свiтом узгодженi на спiльних засiданнях кафедр. Дiти-першокласники вiльно орiєнтуються в матерiалi першого десятка, i це дає змогу вчителевi використовувати на уроках математики, природознавства систему подачi нового матеріалу за принципом укрупнених дидактичних одиниць Ерднiєва.

Система Ерднiєва вимагає розвитку загальнопiзнавальних умінь (видiляти головне, спiввідносити, помiчати закономiрностi та iн.). Це викликало необхiднiсть розробити та впровадити в практику роботи початковоi школи авторський курс "Розвиток iнтелектуальних можливостей молодших школярiв" (З.В. Рябова).

Уроки з курсу "Мова, мовлення, правопис i розвиток мовлення" ґрунтуються на одних iз основних принципiв – принципу наочностi, iнтересу та системної подачi нового матерiалу також укрупненими дидактичними одиницями. Особливої уваги потребують уроки з розвитку мовлення. Система цих урокiв, рекомендацiї до їх проведення розробленi вчителем В.М. Тарасовою. Її рекомендацii базуються на дослiдженнi та спiвставленнi лексичних, морфологiчних ознак частин мови та на практичному їх використаннi у повсякденному життi молодшого школяра.

У початковiй школi ХГ №169 викладається iнтегрований курс з природознавства. Над цим авторським курсом працювали вчителi початковоi школи та викладачi природничих навчальних дисциплiн гiмназii. Якiсне викладання цього курсу вимагає вiд вчителiв сумiсної роботи, поповнення необхiдних знань, iх адаптацii до вiкових особливостей молодших школярiв. Саме на цих уроках діти мають можливiсть познайомитися з навичками практичноi, дослiдницької роботи, дістати цiлiсне уявлення про свiт природничих дисциплiн.

Як ми вже визначали, початкова школа ХГ №169 надає поглиблене вивчення iноземної (англiйської мови) з першого класу.

Важливим моментом у навчальному процесi є те, що iнтегрований курс "Художня праця"у початковiй школi викладається спецiалiстами (вчителями з фаховою освiтою), що значно пiдвищує якiсть оволодiння учнями знань та умiнь з образотворчого мистецтва, художнього контруювання. В ХГ №169 постiйно дiє експозицiя дитячих робiт, учні беруть участь у конкурсах дитячої творчостi рiзного рiвня.

Змiст освiти в гiмназiї подано за трьома напрямками: гуманiтарним, природничо-науковим, економiчним, ведеться робота по змiнi змiсту освiти з розрахунком вимог сучасної дидактики, авторськими спецкурсами та факультативами, що викладаються вчителями гімназії та педагогами провiдних вищих навчальних закладiв м. Харкова.

За основу навчальних планiв гiмназiї покладенi мiнiстерськi навчальнi плани для лiцеїв та гiмназiй, спецiалiзованих шкiл з поглибленим вивченням англiйської мови (для вiдповiдних класiв гiмназiї).

ХГ №169 - україномовний середнiй загальноосвiтнiй навчальний заклад. Враховуючи обставини того, що дiти переважно знаходяться у росiйськомовному середовищi, одним з предметiв за вибором є росiйська мова. Учителями украiнської мови та лiтератури розробленi методики викладання украiнської мови за схожiстю та порiвнянням мов (росiйської та украiнської).

Технiчне обладнання в ХГ №169 дозволяє здiйснювати курс навчання з основ інформатики (7-12 класи), який надає учням навички користування персональними комп'ютерами та знання з програмування. Заняття проводяться за двома пiдгрупами з теорiї та практики володiння комп'ютерними технологiями.

Реалiзацiя мети розвитку творчої обдарованостi вимагає вiд педагогiчного колективу навчального закладу не тiльки високого рiвня засвоєння учнями змiсту навчання з базових дисциплiн, а й збагачення його через викладання курсiв за вибором, спецiалiзованих поглиблених курсiв з окремих предметiв та курсiв, якi б надавали поширення знань, систему уявлень про свiт.

У гімназії розробленi i викладаються такi курси за вибором:
- природознавство (пропедевтичний курс для учнiв 5-6 класiв);
- права людини (для учнiв 5 класiв);
- iсторiя культури (для 5-9 класiв);
- основи економiки (для 9-11 класiв);
- основи права (для 10-11 класiв);
- основи сучасних бiологiчних знань (для 9-11 класiв);
- практикум з розв'язування задач фiзики, хiмii (для 9-10 класiв).

Учителями гімназії розробленi авторськi програми: "Основи дизайну", ""Образотворче мистецтво" (для 1-7 класiв), "Країнознавство" з поглибленим вивченням iноземної мови", "Iнформатика" (для 5-11 класiв), "Топонiмiка України", "Лiтература i театр", "Основи гiгiєнiчних знань", "Рiзноманiтнiсть форм життя на Землi", "Введення до фiзики" та iн.

Складання навчальних планiв гiмназiї (її варіативної частини) здійснюється на основі вивчення попиту дітей та батьків.

ХГ №169 співпрацює з багатьма вищими навчальними закладами мiста Харкова. Спiвробiтництво ведеться за такими напрямками:
- наукове керівництво, укладання методичних рекомендацiй для педагогiчного колективу;
- розроблення навчальних програм та спецкурсiв;
- залучення спiвробiтникiв внз для викладання спецкурсiв та факультативних занять; - наукове керiвництво дослiдницькими роботами учнів.

В ХГ №169 викладачами вищих навчальних закладiв проводяться такi спецкурси: "Основи економiки", "Основи правознавства", "Комп'ютерне забезпечення економiчних процесiв", "Iсторiя культури", "Основи сучасної бiологiї".

У творчої особистостi, що формується пiд час навчання, повинен бути широкий вибiр для освiти. Бажано створити в навчальному закладi як можна бiльший дiапазон гурткiв, секцiй, клубiв, студiй.

На базi гімназії для фiзичного розвитку та розвитку спецiальних здiбностей дiтей працюють:
- студiя образотворчого мистецтва та лiплення, керамiки;
- музична студiя (фоно, гiтара, вокал);
- хореогрфiчний анасамбль "Лелеченьки" (для рiзних вiкових груп);
- спортивнi секцiї (з бадмiнтону, батуту, волейболу, баскетболу, настільного тенiсу та iн.);
- зал атлетичної гімнастики, фiтнесу;
- бальнi танцi.

Для розвитку та випробування кола здiбностей, набуття навичок творчоi та науково-дослiдницької роботи в ХГ №169 дiє Мала академiя наук. Для лабораторних дослiджень та наукового керiвництва використовуються навчальнi бази та консультацiї науковцiв вищих закладiв освiти.

Традицiями в гімназії стали лiтнi учнiвськi профiльнi практики та туристичнi походи вчителiв та дiтей пiд час весняних та зимових канiкул у Карпати.

Пiд час практик пiд керiвництвом учителiв географii, хiмii, математики, образотворчого мистецтва, українських та росiйських фiлологiв в учнiв є можливiсть провести практичні заняття з цих навчальних дисциплiн, розширити свiй кругозiр, оздоровитися. Щоденники та звiти з практики мiстять в собi багато цiнної нової iнформацii, вражень, творчих робiт. Спiлкування вчителiв та учнiв пiд час походiв (iз труднощами та пригодами) надає бiльшоi мiцностi дружним, взаємоповажним стосункам дорослих та дiтей, якi важливi пiд час начальної дiяльностi.

Кiлькiсть переглядiв: 1056